Адреса: 22100 м. Козятин вул. Привокзальна, 1
Телефон: (04342) 5-21-11
Телефон: (04342) 5-21-11
Історія вокзалу
Цілодобово не вщухає на Козятинських
залізничних коліях перестук вагонних коліс. І це не дивно, адже Козятин – місто
залізничне. Особливе враження на кожного пасажира, який, хоча б раз у житті
подорожував Південно-Західною залізницею справляє красива, архітектурно
витримана, довершена споруда залізничного вокзалу, і напевно, кожен,
по-доброму, заздрив місцевим корінним жителям ХІХ ст., які могли спостерігати
ту первозданну красу Козятинського дива. На той час – це був один із кращих
вокзалів усієї російської рейкової мережі, там вирувало життя, панував
постійний рух, безперервно змінюючи натовп пасажирів.
Автором цієї величавої споруди у
вигляді білого пароплаву, серед рейкової мережі є добре відомий в Україні,
Росії і в далекому зарубіжжі митець, архітектор Валеріан Іванович Куликовський
(1835-1919 рр.), котрий служив з 1875 року архітектором управління
Південно-західної залізниці у Києві. Керував будівництвом 28-річний, на той
період молодий інженер, а в майбутньому відомий український архітектор
Олександр Васильович Кобєлєв (1860-1942 рр.). Царський проект на будівництво
пасажирської станції в містечку Козятині був затверджений у жовтні 1887 року
(11 листопада за старим стилем). Будівництво приміщення було розпочато у 1888, а
незабаром, в листопаді 1889 року було завершено.
Ще й досі в російських архівах
зберігається кошторис «На постройку пассажирского здания на станции Казатин»
від 11 листопада 1887 року, складений Товариством Південно-Західних залізничних
доріг, де зазначено, що на будівництво необхідно 292111 рублей. В «Илюстрированном
путеводителе по Юго-Западным казенным железным дорогам» 1899 року зазначено:
«Казатинский вокзал – один из лучших вокзалов русской рельсовой сети. Здание вокзала
расположено островом, т.е. с обеих сторон его проложены рельсове пути, это значительно
усиливает пропускную способность станции и дает возможность одновременно принимать
и отпускать несколько поездов, устраняя в то же время хождение пасажиров по
путям. Внутри вокзала останавливает на себе внимание роскошная овальная зала І
и ІІІ класса, маса света и воздуха, изящная орнаментовка, стильная мебель – все
это делает эту залу одну из лучших во всех отношениях среди буфетных зал на русских
железных дорогах.».
Перевага Козятинського вокзалу над
іншими ще була в його електрофікованості. Всі інші, крім Жмеринки, на
Південно-Західній залізниці у 1931 році освітлювалися газовими ліхтарями. З
цієї причини, увечері вокзал виглядав особливо ефективним, а електричні ліхтарі
чудово висвітлювали усю станцію і її колійне господарство. В період Великої
Вітчизняної війни і під час окупації вокзал функціонував на європейський лад –
цілодобово, а вокзальний ресторан перетворився у містечковий розважальний центр
для усіх окупантів і офіцерів-транзитників, перебувавши на той час на станції у
ешелонах. Напередодні визволення Козятина від окупантів, фашисти замінували
вокзал і мали намір його підірвати. Однак цього не допустили козятинські
патріоти, члени підпільної організації «Залізничник», що діяла з 1941 по 1943
роки в місті Козятині.
Вокзал станції, зокрема ресторан, мав
ще одну особливо цікаву річ – красиву, величаву, багатоярусну кришталеву, на
каркасі з бронзових листочків люстру. Існує переказ, що вона сьогодні прикрашає
один із залів Одеського оперного театру, потрапивши туди з тамтешнього порту,
звідки її намагалися вивезти напередодні визволення окупанти. Тому сучасний
ресторан Козятинського вокзалу прикрашає майстерно виготовлена німцями копія. В
післявоєнний період вокзал був добудований, що не зіпсувало, а вдало доповнило
архітектурний ансамбль.
Перлиною архітектури Південно-Західної
залізниці милувалися відомі та видатні постаті - російський цар Микола ІІ,
політичний діяч Михайло Грушевський, гетьман Павло Скоропадський, командири
Червоної Армії – Микола Щорс, Василь Боженко, російський поет Володимир
Маяковський, письменник і сценарист Василь Земляк, кінорежисер Віктор Іванов,
також керівники, урядовці різних рангів соціалістичного періоду – Микола
Хрущов, Леонід Брежнєв. У 1987 р. вокзалу станції Козятин надано статус
пам'ятки архітектури XIX століття.
Значний відрізок часу вокзал
знаходився в первісному вигляді. Була спроба капітального ремонту у 1997 році.
А восени 2010 року реконструкційні роботи відновилися, і тривали до 2012 року. Майже
кожен громадянин України, хоча б раз за життя, обов'язково, подорожуючи
Південно-Західною залізницею, милувався надзвичайно красивою колоритною
архітектурною спорудою одного з найбільших залізничних центрів
Одесько-Балтської залізниці – вокзалом станції Козятин.
Немає коментарів:
Дописати коментар